Pipe jacking- פייפ ג'אקינג

 
הבניה האינטנסיבית שישנה היום בכל רחבי העולם העלתה משמעותית גם את התשתיות הנדרשות. תשתיות אלה יכולות להיות מים, חשמל, ביוב, גז או תשתיות תקשורת. הנחת צינורות להובלת התשתיות בעבר הייתה כרוכה בחפירות פתוחות בכל האזור, שיבוש התנועה ויצירת עומסים כבדים וגם הפרעה לחיי בעלי החיים אם מדובר על שטחים פתוחים. שיטה זאת נקראת Pipe jacking או דחיקת צינורות בטון פותחה על מנת לחסוך את כל אלה. מלבד חפירת פיר דחיקה להכנסת הצינורות לא נעשית כל חפירה בפני השטח. זוהי מערכת סגורה הנשלטת מרחוק כשכריית המנהרה ודחיקת הצינורות נעשית בעומק דרך פיר הדחיקה.
 
 

היתרונות שלPipe jacking על פני חפירה פתוחה

 
  • לא נדרשת חפירת תעלות פתוחות כך שהעבודה אינה יוצרת הפרעה לציבור הרחב.
  • השיטה יוצרת מינימום הפרעה הן באזורים עירוניים והן באזורי טבע פתוחים.
  • את העבודה ניתן לבצע בכל מזג אוויר.
  • לאחר סיום העבודה והנחת הצינורות האזור חוזר להיות כשהיה ולא נגרם נזק ארוך טווח.
 

מנהור= פייפ ג'אקינג

 
העליה הבלתי פוסקת בכמויות כלי הרכב על הכבישים, העומסים והפקקים יחד עם חוסר המקום לסלילת כבישים חדשים יצרו את הצורך ביצירת דרכים תת קרקעיות באמצעות מנהרות. מנהרות משמשות לא רק לתחבורה אלא גם למעבר תשתיות כמו מים, תקשורת או גז. מנהור עבר התפתחות רבה לאורך השנים והתמודדות עם אתגרים הנדסיים לא פשוטים. כל אלה הובילו לשיטות עבודה מתקדמות, תוך שימוש במכונות בעלות כוח אדיר עם יכולת דיוק, ומערכות בקרה מתקדמות המפקחות על כל שלב ושלב.
 

בניית מנהרות בלב אזור עירוני

 
אחד האתגרים המורכבים ביותר בבניית מנהרות היום הוא הצורך לבנות אותן בלב אזורים עירוניים, כפי שנעשה לפני מספר שנים במנהרות הכרמל וכפי שנעשה היום בבניית הרכבת הקלה. בניית מנהרה בלב אזור עירוני דורש עבודה קפדנית ומדויקת במיוחד שלא תפר את שגרת החיים באזור, תשמור על עבודה נקיה ככל האפשר שתיצור מינימום של אי נוחות לתושבים, תימשך זמן קצר ככל האפשר וכמובן לא תסכן את חיי התושבים או את חיי העובדים.
 

שיטות שונות לבניית מנהרות

 
ישנן מספר שיטות בהן משתמשים היום לבניית מנהרות:

  • "חפור וכסה": השיטה הותיקה ביותר בה השתמשו גם במנהרת המטרו הראשונה של לונדון היא שיטת ה"חפור וכסה". זוהי שיטה המשמשת היום למקרים פשוטים יחסית בהם אפשרי שהמנהרה תהיה קרובה לפני השטח. השיטה כוללת חפירה פתוחה. ואז נבנים קירות המנהרה, ולבסוף מכסים אותה.
  • מנהור ממוכן: הכרייה מתבצעת בעזרת מכונה ייחודית לכרייה. כמו חפרפרת היא חופרת מחילה בסלע ואת הפסולת מעבירה לאחור. תוך כדי החפירה נעשה כבר דיפון המנהרה באמצעות בטון טרומי המוכן מראש. שיטה זו מתאימה לבניית מנהרות עגולות.

המנהור השלבי: שיטה זו היא המודרנית ביותר. המנהרה נוצרת בעזרת מכונות ייעודיות לכריית מנהרות תוך היעזרות בפיצוצים מבוקרים על מנת לאפשר את המשך הכרייה גם בסלע קשה. את המנהרה שנוצרה מצפים בבטון מותז, אוטמים בחומר איטום נגד מים והשכבה החיצונית היא שכבה של בטון מזוין. מנהרות שנבנות בשיטה זו מסוגלות להתמודד גם עם עומסים כבדים.
 

בניית מנהרות- רק עם חברה מנוסה ובעלת מוניטין בתחום

 
בגלל המיקום של המנהרות מתחת לפני האדמה, התכנון והדיוק בהן הוא חשוב במיוחד. בניה לא נכונה ומדויקת העומדת בתקנים המחמירים ביותר עלולה ליצור נזקים רבים. אם מדובר למשל על בניית מנהרה לתשתיות כמו גז או ביוב, אלה חומרים שדליפתם תיצור נזק רב. לכן, השימוש בחומרים איכותיים ובניה המבוססת על יסודות איתנים היא קריטית. כמובן שהתמוטטות כללית של המנהרה כתוצאה מבניה מרושלת תגרום להרס רב של אזור המגורים או הכביש שמעליה והתוצאה היא הרת אסון. לכן, בניית מנהרות צריכה להתבצע על ידי חברה בעלת ידע וניסיון רבים בתחום. אורי נחמני ובניו קידוחים בע"מ היא חברה בעלת ניסיון רב במנהור לתשתיות ולקחה חלק בפרוייקטים בקנה מידה ארצי.